onsdag 7. mai 2014

Feil i boken.

Det viser seg at det er noen feil i boken, som vi her vil nevne.
Så får vi se om det r til hjelp for noen....


Masketallet på økningen ende på denne rumperen stemmer ikke helt.  
Her er det selve masketallet til slutt som gjelder. 


Jakken: Når man skal felle under armene er det uteblitt tall for de to største størrelsene.
......strikk til det er 30(31)35 m og fell likt som i andre siden skal det stå.


Feilen på denne kjolen er ganske ille; 
Maketallet som legges opp i de 2 største størrelsene er 10 maseker for mye! 
Det skal legges opp 236(242) i de to største størrelsene. Ellers skal det stemme.


Her mangler det 2 masker mellom raglandfellingen. 
Beklager dette. 
Får håpe vi klarer det helt uten feil i neste bok:)
Eli



22 kommentarer:

  1. så bra med rettelser;) jeg er også en ivrig strikker, men syns noen av forklaringene deres er litt uklare... side 99 står det før halskant, felling til halskant.... Fortsett samtidig med raglanfellinger over de resteerende maskene. Kutt av tråden.
    Her lurer jeg på, er jeg ferdig med raglanfellingene når jeg er ferdig med felling til hals? og hva mener dere med kutt av tråden, skal det først felles av eller hva? Stemmer maskeantallet rundt halsen, bare 2 masker i forskjell på str. 1 år og 4 år?

    SvarSlett
  2. Ja når du er ferdig med felling til hals er du ferdig. Kilpp av tråden og la maksene henge på pinnen. Så begynner du i den ene enden (intil knappeåningen fremme) og plukke opp masker helt til du kommer til de maskene som er igjen på den andre pinnen. Forstår?
    Men for all del du kan gjerne fella av alle og siden plukke opp igen. Kommer an på hva du er vant til. Bare inproviser og ikke heng deg for mye opp i fremgangsmåten, bare masketallet stremmer sånn noenlunde.

    Hvis du syns dette er uklart bør du ikke prøve deg på rumpersettet, dette krever virkelig at du tenker selv.

    SvarSlett
  3. hei, på rumpern står det på bakstykket: Etter 3 pinner strikkes det et knapphull på midten ved å strikke 2 masker rett sammen, 1 kast. På neste pinne strikkes kastet rett.
    Skal det ikke være 3 knapphull?

    SvarSlett
  4. Hei
    Får ikke oppskriften på buksen i Prinsesettet til å stemme med bildet av buksen i boken. For meg ser det ut som om benkanten blir montert på rettsiden, ikke på vrangsiden, som det står i oppskriften. Jeg lurer også på om det er strikket inn et mellomstykke mellom bena ved sammenstrikkingen tidlig i oppskriften?

    Åse Elin (aaseelin13@yahoo.no)

    SvarSlett
  5. Til anonym som spør om knapper nede på rumperen. Jeg stusset først på det samme, men det blir tre knappehull til slutt. Hvis du ser i slutten av oppskriften, lager man også et hull i hver side når man plukker opp masker rundt beina til slutt.

    SvarSlett
  6. Jeg lurer også på om det er riktig at man skal legge opp samme maskeantall til begge størrelser på posebukse uten ben (den røde seleshortsen). Det står også at livvidde og hoftevidde skal være lik. Er det altså riktig at lengden er den eneste forskjellen mellom str 6 mnd og 1 år?

    SvarSlett
  7. Til Anonym: Den prinsebukse; Kanten skal monteres på vrangsiden ja, det er også gjort på bildet.
    Eli

    Ja rundt kanten på lårene skal det også være knapphull da blir det 3.

    Rød posebukse: JA

    SvarSlett
  8. Hei!
    Rumperen: Skal "smekka" strikkes med pinne 2,5 eller 3,5? Og på mønsterraden; strikker man bare mønsterpinne 1.-2.-3.4.-1.?

    SvarSlett
    Svar
    1. Dette lurer jeg også på..

      Slett
  9. Spørsmål til rumperen først i boka: er økningene på forstykket hver 2. Eller 4. Pinne? Jeg går ut i fra hver 2., siden det gjøres slik på bakstykket, men synes det ser så rart ut...

    SvarSlett
    Svar
    1. Dette lurer jeg også på. Skal man øke hver pinne, eller hver 2.?

      Slett
  10. Takk for oppklaring ang maskeantallet på økning på rumperen. trodde det var jeg selv som rota jeg, men fikk jo riktig antall til slutt. Blitt hele 4 rumpersett her nå. Skal prøve meg på en lue med samme mønster:) Kjempefornøyd med boka.

    SvarSlett
  11. hei :) selene på ballongbukse med smekke er det noen feil der? det står at man skal strikke 4 omganger så en rille så 12 omganger (strikker i str 12 mnd), så en rille og 6 omganger. skal det være 6 omganger før første rille også?

    SvarSlett
  12. hei :) selene på ballongbukse med smekke er det noen feil der? det står at man skal strikke 4 omganger så en rille så 12 omganger (strikker i str 12 mnd), så en rille og 6 omganger. skal det være 6 omganger før første rille også?

    SvarSlett
  13. Hei! Jeg skjønner ikke når jeg skal begynne med mønsteret til baklstykket på rumperen på s. 12. Noen som vet? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Skal jeg begynne samtidig som jeg øker?

      Slett
  14. Hei :) Takk for at dere gir ut slik ei kjempefin bok....koser meg med den :) Har lyst til å strikke langermet kjole på side 58-60, i den fargen som er avbildet i boken. Men der står to ulike garnalternativer, så jeg lurer på hvilket garn som er brukt på modellen i boka, og fargenummer? På forhånd takk :) Mvh Cecilie

    SvarSlett
  15. Bleiebuksa...
    Eg har 14 masker og sga te å øka...:
    Øk 2m først og sist på hver pinne 4 ganger på denne måten : Strikk 1m, øk 1m, strikk 1m, øk 1m. Gjør tilsvarende sist på pinnen. Øk deretter 1m først og sist på hver 2.pinne 2 ganger....

    Itte eg e ferdig me d så har eg 34masker, men så står d at eg sga ha 26!?...

    SvarSlett
  16. Hvad hedder jeres bog?
    Helene i DK

    SvarSlett
  17. Hei!
    Nå har jeg lurt meg grønn på følgende i oppskrifta til rumperen: ..deretter 2 masker på hver 2. pinne 5 ganger (gjelder økning til bakstykket). Vil det si to masker i hver side (altså fire totalt) eller en maske i hver side to totalt)?

    SvarSlett
  18. Hei. Skulle lage rumperbuksa, men hvorfor har dere ikke noe tegnet mønster? Jeg er ikke dreven strikker og skjønner ikke når jeg skal strikke mønsteret. Har fått ei til å tegne mønsteret men ikke hele greia.

    For meg er det lettere å strikke når jeg ser mønsteret og bilde av for og bakstykke. Og når det attpåtil er feil i mønsteret, så vet jeg ikke hva jeg gjør. Har dere tegnet mønsteret?

    SvarSlett
  19. Har strikket det fine sparkebuksesettet i Strikk til smårollinger. I oppskriften på sparkebukse er det endel uklarheter. F.eks hvor maskene til sålen skal plukkes opp. På jakken er det spesielt fellingen før halskanten som kunne vært forklart bedre.

    SvarSlett